Ga naar de inhoud

Ondersteunend tekenen

 

 

Ondersteunend tekenen is tijdens het praten de kern van het verhaal meetekenen en hieronder de kernwoorden opschrijven.

wolkje ondersteunend tekenen

De bedoeling is functionele tekeningetjes te maken. Het geheim zit hem in het durven doen!

‘Maar hoe dan?’

In de Basisworkshop Ondersteunend tekenen (bij TOS*), leer je de basis hoe je ondersteunend tekenen in kan zetten in je les, begeleiding, behandeling, gesprekken, etc. Het kan gaan over gebruik in een groep, individueel of in kleine groepjes.

*🇳🇱 NL: TOS ~ taalontwikkelingsstoornis 🇧🇪 BE: STOS ~ spraak- en taalontwikkelingsstoornissen

Door het gebruik van simpele tekeningen in combinatie met woorden, wordt de talige boodschap direct visueel gemaakt en vertraagt aangeboden waardoor de vertelling begrijpelijker wordt. Het gaat hier om tekenen tijdens het vertellen.

‘Voor wie?’

ondersteunend tekenen met kindVoor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft visualiseren een positief effect op het begrijpen van de taal. Door te visualiseren (zichtbaar maken) middels ondersteunend tekenen kun je ervoor zorgen dat informatie minder vluchtig is en daardoor makkelijker te begrijpen.

Want let op: ‘Taal vervliegt zodra deze is uitgesproken’ (A. Deij, 2019). Dus door de tekening die ontstaan is tijdens het gesprek, heb je ook gelijk een middel om op terug te vallen.

Echter hebben veel meer doelgroepen baat bij ondersteunend tekenen. Daarom gebruiken we als trainers ook wel de term ‘TOSinc’: Tekenen Ondersteunend bij Spraak en taal. Denk aan het belang van een talige boodschap zichtbaar maken bij o.a.:

  • autisme
  • dyslexie
  • Nederlands als tweede taal (NT2)
  • ADD
  • ADHD
  • hoogsensitiviteit
  • slechthorendheid
  • afasie
  • DCD
  • dysfasie
  • meervoudige ontwikkelingsstoornissen
  • SOS
  • (S)TOS
  • voor iedereen!

Of gewoonweg ondersteunend tekenen ter verduidelijking, omdat beelden nu eenmaal beter onthouden worden dan alleen woorden. Zo draagt ondersteunend tekenen bij aan een meer inclusieve samenleving.

Basisschool, middelbare school, voortgezet onderwijs, praktijken waarin met kinderen/jongeren (samen)gewerkt wordt. Op al deze plekken is behoefte aan het visueel ondersteunen van de taal. Voor alle professionals die op soortgelijke locaties werken is een een workshop op maat zeker mogelijk.

Neem daarom vooral contact op om er achter te komen of de workshop iets voor jou of je collega’s kan toevoegen in het werkveld.

ondersteunend tekenen, TOSinc