Ga naar de inhoud

Ondersteunend tekenen

 

 

Ondersteunend tekenen is tijdens het praten de kern van het verhaal meetekenen en hieronder de kernwoorden opschrijven.
TOSinc.: Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal voor meer inclusie

wolkje ondersteunend tekenen  Inge Hamelink Oosdijk visualiseringe Pien van der Most tekenen ondersteunend workshop studiedag onderwijs stedelijk Nederland België visuele ondersteuning trainer TOS taalontwikkelingsstoornis     

De bedoeling is functionele tekeningetjes te maken. Het geheim zit hem in het durven doen!

‘Maar hoe dan?’

In de TOSinc. Basisworkshop Ondersteunend tekenen, leer je de basis hoe je ondersteunend tekenen in kan zetten in je les, begeleiding, behandeling, gesprekken, etc. Het kan gaan over gebruik in een groep, individueel of in kleine groepjes.

Door het gebruik van simpele tekeningen in combinatie met woorden, wordt de talige boodschap direct visueel gemaakt en vertraagt aangeboden waardoor de vertelling begrijpelijker wordt. Het gaat hier om tekenen tijdens het vertellen.

visualiseeringe, ondersteunend tekenen

‘Voor wie?’

ondersteunend tekenen met kindPrimair Onderwijs, Speciaal (Basis) Onderwijs, Voortgezet (Speciaal) Onderwijs, Middelbaar Beroepsonderwijs, in de zorg, bij jongeren en volwassenen. Een greep uit de beroepen van eerdere deelnemers aan de Basisworkshops:

sociaal pedagogisch hulpverlener ~ activiteitenbegeleider ~ leerlingbegeleider ~ pedagoog ~ speltherapeuten ~ gedragsdeskundige ~ leerkracht ~ docent ~ kinderfysiotherapeut ~ logopedist ~ logopedist in opleiding ~ begeleider VSO ~ medewerker samenwerkingsverband ~ remedial teacher ~ leraarondersteuner ~ ambulant dienstverlener cluster 2, 3 en 4 ~ teamleider zorg ~ talenafluisteraar ~ onderwijsassistent ~ intern begeleider – orthopedagoog ~ kwaliteitscoördinator ~ kinderergotherapeut ~ gezinsprofessional ~ directeur ~ teamleider ~ autisme specialist ~ NT2 docent ~ expert in taal- en hoorondersteuning

Voor leerlingen/studenten met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft visualiseren een positief effect op het begrijpen van de taal. Door te visualiseren (zichtbaar maken) middels ondersteunend tekenen kun je ervoor zorgen dat informatie minder vluchtig is en daardoor makkelijker te begrijpen.

Want let op: ‘Taal vervliegt zodra deze is uitgesproken’ (A. Deij, 2019). Dus door de tekening die ontstaan is tijdens het gesprek, heb je ook gelijk een middel om op terug te vallen.

Echter hebben veel meer doelgroepen baat bij ondersteunend tekenen. Daarom gebruiken we als trainers ook wel de term ‘TOSinc’: Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal voor meer inclusie. Denk bijvoorbeeld aan het belang van een talige boodschap zichtbaar maken bij o.a.:

  • autisme
  • dyslexie
  • Nederlands als tweede taal (NT2)
  • ADD
  • ADHD
  • hoogsensitiviteit
  • beelddenkers
  • slechthorendheid
  • afasie
  • DCD
  • dysfasie
  • LVB
  • CMB
  • SOS
  • (S)TOS
  • voor iedereen!

Of gewoonweg ondersteunend tekenen ter verduidelijking, omdat beelden nu eenmaal beter onthouden worden dan alleen woorden. Zo draagt ondersteunend tekenen bij aan een meer inclusieve samenleving.

Op verschillende plekken is behoefte aan het visueel ondersteunen van de taal. Voor alle professionals die op soortgelijke locaties werken is een een workshop op maat zeker mogelijk.

Neem daarom vooral contact op om er achter te komen of de workshop iets voor jou of je collega’s kan toevoegen in het werkveld.

Tip, onderwijs, Inge, visualiseeringe, ondersteunend, tekenen, TOS, cursus, workshop, artikel

Met plezier en trots mag ik hier vertellen dat mijn eerste artikel voor Tip onderwijs online staat! ‘Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken’. Als trainer van TOSinc. mocht ik in het artikel duidelijk maken wat ondersteunend tekenen is, voor wie, de oorsprong en hoe je het in kan zetten. Daarnaast lees je ook de voordelen en zie je voorbeelden van ondersteunend tekenen in de praktijk door een groep 7-leerling en een stappenplan uit groep 3. Heb jij ‘m al gelezen? Je vindt het artikel in de kennisbank. Klik hier.TOSinc. Pien ondersteunend tekenen Inge Hamelink Oosdijk visualiseeringe cursus workshop trainer

‘Inge heeft met haar enorme enthousiasme ons ambulante behandelteam meegenomen in de wereld van ondersteunend tekenen bij TOS. De behandelaren konden na afloop direct hetgeen ze geleerd hebben toepassen in hun werk. Er werden ook al snel onderling tekeningen uitgewisseld. Hartelijk dank Inge!’ ~ Teamleider Zorg

Ondersteunend tekenen zag ik in de praktijk toegepast worden door Inge. ‘Man… dat wil ik ook kunnen’, bedacht ik mij. ‘Maar tekenen is nu niet echt mijn talent’, fluisterde een stemmetje in mijn hoofd. Toch me maar opgegeven, vooral omdat het enthousiasme van Inge maar bleef resoneren in mijn hoofd en ze aangaf dat je er vooral geen talent voor hoeft te hebben…Een heldere en duidelijke workshop waar ik ontdekte dat je a. niet hoeft te kunnen tekenen, b. dat je van kleine tekeningetjes maken heel blij kunt worden en c. dat met elkaar tekenen heel verbindend werkt. Je hebt plezier met elkaar en je leert in een middag zoveel! ~ Expert in taal- en hoorondersteuning

 

Lees meer over aanbod en prijzen.

Wat eerdere deelnemers zeggen: recensies

Contact

Linkedin visualiseeringe          Instagram visualiseeringe