De tekening (de spiekbrief) die is ontstaan tijdens het ondersteunend tekenen is ontzettend belangrijk om te bewaren. De leerling kan de spiekbrief op deze manier altijd nog even terugpakken en hierdoor taal geven aan hetgeen wat moeilijk bevonden wordt. Ook voor de transfer naar huis, de klas, logopedie, etc. is de spiekbrief een belangrijk middel om samen over het getekende onderwerp in gesprek te gaan.
Wat ook verstandig is wanneer je met ondersteunend tekenen aan de slag gaat, is om je eigen spiekboek(je) bij te gaan houden. In dit spiekboek teken en schrijf je de woorden die je wil onthouden om later nog eens te gebruiken. Hierdoor bouw je je eigen visuele bibliotheek. Zelf neem ik mijn spiekboek overal in mijn tas mee naartoe! Je weet nooit of je onderweg iets tegenkomt waar je inspiratie van krijgt. Je kan hier dan gelijk een klein tekeningetje van maken in je spiekboek.
Tijdens Basisworkshop deel 1 en deel 2 krijg je veel voorbeelden van spiekbrieven. Deze zijn o.a. door deelnemers gemaakt samen met leerlingen. Op deze website zie je maar enkele voorbeelden. Om je een idee te geven waar je ondersteunend tekenen voor kan gebruiken:
Taal Communicatie Leren toets/examen
Rekenen Stappenplannen Emoties
Stage Wereldoriëntatie …
Hier onder een aantal voorbeeld spiekbrieven van professionals. Deze zijn ontstaan tijdens het werken met kinderen. Super stoer dat jullie deze willen delen! Mocht je zelf de workshop gevolgd hebben en een ervaring met spiekbrief willen delen, laat het mij weten! Wie weet zie je jouw voorbeeld terug op de website en raken andere professionals hierdoor weer geïnspireerd.